[chrzescijanie] Fwd: Marketing zła_02

Piotr Zaremba zaremba w poznajpana.org
Wto, 20 Cze 2006, 08:29:59 CEST


Wersja wygodniejsza do czytania:
http://www.poznajpana.org/articlebody.asp?id=950


------- Forwarded message -------
From: "Subskrypcja PoznajPana" <pzaremba w kki.pl>
To: pzaremba w kki.pl
Cc:
Subject: Marketing zła_02
Date: Tue, 20 Jun 2006 07:40:11 +0200

Jakiego rodzaju wierzenia i zachowania?

     * Nieograniczona aborcja, legalna w całej Ameryce i to niemal do samej
chwili narodzin.
     * Dziwaczna dążąca do samozniszczenia kultura młodzieżowa.
     * Szalejące rozwody, które są dostępne praktycznie z każdej przyczyny
– a na dowód 50% stosunek rozbitych małżeństw.
     * Zakaz umieszczania 10 przykazań i prowadzenie modlitwy w publicznych
miejscach.
     * Nauczanie o homoseksualizmie pięciolatków w szkołach publicznych.

Najbardziej całkowite zniszczenie tradycyjnych zasad moralnych co do
seksu, dzięki czemu mamy epidemię seksu wśród 11, 12, 13 i 14 latków w
krajowych szkołach średnich. Jak to się stało? Co rzeczywiście spowodowało
tak dramatyczną przemianę Ameryki w ciągu naszego życia?

W książce „Marketing Zła” pokazuję w jak Amerykanie zostali wmanipulowani,
okłamani i zwiedzeni do odrzucenia narodowego kręgosłupa,
judo-chrześcijańskich wartości. Pokazuję również w jaki sposób zostało to
wykonany przy wykorzystaniu śródków i tych samych taktyk, które Medison
Avenue używa do sprzedawania nam samochodów, papierosów i ostatniej mody.

Pięćdziesiąt lat temu bestseller Vance Packards „The Hidden Persuaders”
(dosł: „Ukryci Przkonywacze”). Pokazując Amerykanom w jaki sposób przemysł
reklamowy wykorzystuje potężne techniki umysłowej i emocjonalnej
manipulacji. Odkładając na bok wątpliwą etykę zwodzenia kogoś do tego, aby
kupił coś czego faktycznie nie potrzebuje – czy w niektórych przypadkach w
ogóle nie jest dla niego dobre – specjaliści odkryli cały nowy świat
narzędzi i technik skutecznych do nakłanianiu ludzi do zakupów.

Dziś, bez względu na to czy sprzedaje się papierosy, czy punkt widzenia,
celują w nasze uczucia i emocje, - a faktycznie w nasze słabe strony – a
nie do naszego rozsądku.

Na przykład, dobrze znamy Marlboro Man, reklamę Filipa Morrisa, która
sprawiła, że Marlboro stało się najlepiej sprzedawanymi papierosami na
świecie. A teraz spójrzmy, co ten cowboy na koniu ma wspólnego z
papierosami? Nic, lecz ten obraz w jakiś sposób przekazał milionom
mężczyzn pozytywne wrażenie wolności, niezależności, męskości, a te
uczucia zostały w zamian połączone z tą szczególną marką papierosów.

Powiedzmy, że ktoś ogląda reklamę Marlboro wiele razy – reklama robi swoją
pracę w nim – po czym idzie do marketu kupić papierosy i mówi: „Daj mi
paczkę Marlboro”. A dlaczego nie inną markę? Nieświadomi, chce ponownie
rozpalić to wrażenie wolności i męskiej twardości z obrazu Marlboro Man.
Jak? Zapalając papierosa. Jeśli brzmi to jak podwórkowa psychologia:
przepraszam, ale jest to w skrócie ostatnie 50 lat marketingu. Pobudza
szczególne uczucia, które potem łączysz z twoim produktem.

W jaki sposób można wziąć wierzenia i zachowania, które są złe i niszczące
i ubrać je i opakować tak, aby wyglądały na dobre? Jak molestowanie dzieci
staje się „miłością mężczyzny i chłopca”? Jak rozgniatanie czaszki dziecka
i wysysanie jego umysłu staje się „konstytucyjnym prawem”. Jak cytowanie
Biblii staje się „mową nienawiści”?


Spójrzmy, w ciągu następnych kilku minut, na specyficzne przykłady
marketingowego szaleństwa.

Zacząłem książkę od „prawy gejów”, ponieważ marketingowcy tego programu
bardziej niż ktokolwiek inny tak niewiarygodnie jasno, szczegółowo i
bezwstydni wyjaśniając w jaki sposób manipulować postawami Amerykanów.

Marketingowa biblia praw gejów, zatytułowana „After the Ball” (Po kłębku)
została napisana przez dwóch błyskotliwych, wykształconych na Harvardzie
specjalistów od marketingu: Marshall Kirk oraz Hunter Madsen. Wyłożyli
wiele wszechstronnych technik przekonywania, z których wszystkie polegają
w ogromnej mierze na manipulacji i zastraszeniu.

Skupmy się tylko na dwóch z nich: "desensitization" oraz "jamming"
(sprawianie, że jakieś sensacyjne zdarzenie przestaje być sensacyjne, oraz
zagłuszanie – przyp.tłum.)

Zasadniczo „desnsalitization” oznacza, że jeśli powtarzasz coś
oburzającego – a nawet coś oburzająco fałszywego – stale i wciąż, i bez
przerwy, to ludzie stopniowo stają się coraz mniej oburzeni, i ostatecznie
zaakceptują to. Oto, na przykład, co nasi guru od marketingu gejów piszą
na temat przyzwyczajania Amerykanów do homoseksualizmu:

Główną rzeczą jest to, aby mówić o gejach tak długo, aż sprawa stanie się
męcząca. Staraj się zmęczyć ludzi i nic więcej... Jeśli możesz wyjaśnić,
że homoseksualizm jest po prostu jeszcze jednym zachowaniem – uzyskując
choćby wzruszenie ramion – to twoja walka o prawne i społeczne przepisy
jest rzeczywiście wygrana.

A co ze spamowaniem? Zostało ono nazwane „psychologicznym terroryzmem”.
Pamiętasz jak Sowieci używali zagłuszania, gdy wolna Radio Europa nadawało
swoje audycje poza żelazną kurtynę? Dziś „zagłuszanie” literalnie oznacza
uciszanie twoich krytyków czy oponentów przez atakowanie i zastraszanie
ich. Słuszne czy niesłuszne to nie ma znaczenia- ty atakujesz drugą stronę
w każdy możliwy sposób tak, aby się zamknął. Amerykańskie debaty
polityczne są pełna zagłuszania.

Jeśli krytykujesz któregokolwiek z amerykańskich samozwańczych przywódców
takich jak Jesse Jackson to ryzykujesz, że zostaniesz nazwany rasistą, no
i oczywiście większość polityków boi się tego bardziej niż swojej własnej
śmierci. Powiedz cokolwiek o radykalnych aktywistach homoseksualizmu, bez
względu na to z jak dobrymi intencjami to powiesz, zostaniesz zaatakowany
jako bigot, homofob i człowiek pełen nienawiści. Żadna rzeczywista
dyskusja nie jest tolerowana, Skrytykuj rząd za astronomiczne wydatki na
socjalne programy a senator Kennedy ekskomunikuje cię jako człowieka
pozbawionego troski, nienawidzącego starych ludzi - całkiem podobnie, jak
z rasistami. To jest zagłuszanie.

Te techniki dominują w naszej narodowej debacie...

Język jest potężnym narzędziem. Nie myśl, że bawimy się słowami na
pograniczu, to jest istota. Cała Konstytucja to są wszystko „słowa”.
Deklaracja Niepodległości i Biblia to też po prostu „słowa”. Zmień
znaczenie słów, a zmienisz rzeczywistość. Aborcja jest legalne w Ameryce z
powodu jednego słowa: „wybór”. Pierwsi marketingowcy aborcji
wykombinowali, że będzie znacznie łatwiej bronić abstraktu, pozytywnie
brzmiącą zasadą taką jak „wybór”, niż nieograniczonego mordowania
nienarodzonych dzieci. Media kupiły to i wojna o „wybór” została wygrana,
zanim się jeszcze zaczęła. Jak możesz być przeciwny „wyborowi”?

Inny przykład: Jaka jest marketingowa fraza numer jeden dzisiaj? „Bush
skłamał”.

Jest już niemal jak znak firmowy. "Bush lied us into war" (Dosł.: „Bush
wkłamał do wojny”, czyli „Bush przekonał nas kłamstwem do wojny” -
przyp.tłum.) Jest kilka odmian tego. "Bush lied about Saddam's WMD." "Bush
lied, thousands died." (Bush kłamał o broni chemiczne Saddama.” „Bush
skłamał, tysiące zginęły”.

Czy pamiętasz szok jaki przeżyłeś, gdy usłyszałeś to za pierwszym razem,
„Bush skłamał”? Oskarżenia stały na skraju cywilizowanej dyskusji, a
wyglądało to jak Howard Dean na prochach (czy Howard Dean nie na
prochach). Teraz mamy „Mamuśkę Pokoju” Cindy Sheehan, wielbioną przez
prasę, a oto kilka epitetów, którymi nazwała ona prezydenta Stanów
Zjednoczonych. Cytuję: „palant”, „zły maniak”, „kłamiący gnój”,
„terrorysta”, „wojenny kryminalista”, „gangster” i „morderczy zbir”.

"Desensitization". Gdy słyszysz tego rodzaju retorykę dzień po dniu to
szybko przejdzie ci uczucie oburzenia, po prostu zmęczysz się tym. Gorzej,
zaczniesz wierzyć w to. Zastraszenie jest potężną siłą, większość z nas
nie wie, jak sobie z tym radzić bez poddania się rezygnacji w taki czy
inny sposób. Jeśli dostateczna ilość ludzi mówi, że Bush jest kłamcą to
musi to być prawda? Pamiętasz, gdy psycholog William James powiedział:
„Nie nic tak absurdalnego, w co ludzie nie uwierzyliby, jeśli będziesz to
powtarzał wystarczająco często”.

------[ Twoja prywatnosc ]---------------------------------
Wypisanie się z tej gazetki:
http://sub.4free.pl/u/?s=38840&u=257060&i=2513068


----------------------------------------( reklama )-------------
Najtansze odbitki: 39 gr za 10x15
Bezplatny odbior w calym kraju
http://foto.magazyn.pl/



__________ NOD32 Informacje 1.1420 (20060227) __________

Wiadomosc zostala sprawdzona przez System Antywirusowy NOD32
http://www.nod32.com lub http://www.nod32.pl



-- 
_______________________________________________
Moje strony to: www.poznajpana.org




Więcej informacji o liście dyskusyjnej Wspolnota