[chrzescijanie] (brak tematu)

zaremba w poznajpana.org zaremba w poznajpana.org
Pią, 24 Lis 2006, 00:14:29 CET


On Thu, 23 Nov 2006 14:40:04 +0100, Orange - Biuro Klienta Biznesowego 
<proroczy w wp.pl> wrote:
 
>Zadam Tobie
>pytanie tak jak michalskiemu.
>Pod czyim jestes autorytetm, kto ma prawo i wglad do twojego zycia? Tak
>ciekawy jestem
 
A ja myślę, że to pytanie jest warte skomentowania. Zapodam tylko fragmen całej 
książki na temat
"autorytetu" czyli duchowej kontroli w kościele. Myślę, że spokojnie spora część 
czytelników się 
może
pod tym podpisać;
 
-------------------------------
CYtuje:
 
 
Pod czyim jesteś autorytetem?
 
Rozszerzmy nieco to pytanie: Co ludzie rzeczywiście mają na myśli, gdy pada z 
ich ust pytanie o 
&#8222;ochrona&#8221; (autorytet)? Ja zakładam, że w rzeczywistości pytanie to oznacza: &#8222;Kto 
ciebie 
kontroluje?&#8221;  Wspólna część tego (błędnego) nauczania na temat duchowego 
autorytetu daje się 
sprowadzić do pytania o to, kto kogo kontroluje a cały współczesny 
instytucjonalny kościół jest 
zbudowany właśnie na takiej kontroli. Oczywiście, ludzie rzadko kiedy rozpoznają, 
że to właśnie 
jest u podstaw tej sprawy, ponieważ jest zazwyczaj bardzo dobrze ubrane w 
biblijne szaty. Wielu 
chrześcijan myśli, że duchowy autorytet jest zwykłym mechanizmem ochronnym.
 
Kiedy jednak rozłożymy to nauczanie na czynniki pierwsze, okaże się, że jest ono 
zakorzenione w stylu rządzenia typu &#8222;jeden nad drugim&#8221; i łańcuchu poleceń. W tego 
typu stylu 
przywódczym ci, którzy są na wyższej pozycji kościelnej w sposób nieustępliwy 
trzymają tych pod 
sobą. Dziwne, mówi się wierzącym, że to przez tego typu kontrolę &#8222;z góry na dół&#8221; są 
oni 
&#8222;chronieni&#8221; przed błędem.
Myślenie przebiega jakoś tak: każdy musi odpowiadać przed kimś, kto jest na wyż
szej 
kościelnej pozycji. Wśród różnorodności powojennego kościoła oznacza to, że &#8222;laicy&#8221; 
odpowiadają 
przed pastorem. W zamian, pastor musi odpowiadać przed kimś o jeszcze większym 
autorytecie 
(władzy).
Zazwyczaj pastor odwołuje się do swojej odpowiedzialności przed centralą 
denominacyjną, 
innym kościołem (często zwanym &#8222;kościołem matką&#8221;) lub jakimś wpływowym pracownikiem 
kościelnym. 
(Taki pracownik jest uważany za wyższego rangą w kościelnej piramidzie.)
Zatem &#8222;laik&#8221; jest &#8222;chroniony&#8221; przez pastora. Pastor jest &#8222;ochraniany&#8221; przez 
denominację, 
kościół matkę lub chrześcijańskiego pracownika. Skoro każdy jest odpowiedzialny 
wobec wyższego 
kościelnego autorytetu, to wszyscy są pod ochroną tego autorytetu i takie jest 
to myślenie.
Ten schemat &#8222;ochrony-odpowiedzialności&#8221; znajduje zastosowanie do wszystkich 
duchowych 
relacji w kościele a każda relacja jest sztucznie przycinana, tak aby pasowała do 
tego szablonu. 
Żadna relacja nie może pozostawać poza tym systemem &#8211; a w szczególności ta między 
&#8222;laikatem&#8221; a  
&#8222;liderami&#8221;.
 
------------------- koniec cytatu ------------------------
 
Pozdro
 





Więcej informacji o liście dyskusyjnej Wspolnota