[chrzescijanie] (brak tematu)
zaremba w poznajpana.org
zaremba w poznajpana.org
Pią, 24 Lis 2006, 00:14:29 CET
On Thu, 23 Nov 2006 14:40:04 +0100, Orange - Biuro Klienta Biznesowego
<proroczy w wp.pl> wrote:
>Zadam Tobie
>pytanie tak jak michalskiemu.
>Pod czyim jestes autorytetm, kto ma prawo i wglad do twojego zycia? Tak
>ciekawy jestem
A ja myślę, że to pytanie jest warte skomentowania. Zapodam tylko fragmen całej
książki na temat
"autorytetu" czyli duchowej kontroli w kościele. Myślę, że spokojnie spora część
czytelników się
może
pod tym podpisać;
-------------------------------
CYtuje:
Pod czyim jesteś autorytetem?
Rozszerzmy nieco to pytanie: Co ludzie rzeczywiście mają na myśli, gdy pada z
ich ust pytanie o
„ochrona” (autorytet)? Ja zakładam, że w rzeczywistości pytanie to oznacza: „Kto
ciebie
kontroluje?” Wspólna część tego (błędnego) nauczania na temat duchowego
autorytetu daje się
sprowadzić do pytania o to, kto kogo kontroluje a cały współczesny
instytucjonalny kościół jest
zbudowany właśnie na takiej kontroli. Oczywiście, ludzie rzadko kiedy rozpoznają,
że to właśnie
jest u podstaw tej sprawy, ponieważ jest zazwyczaj bardzo dobrze ubrane w
biblijne szaty. Wielu
chrześcijan myśli, że duchowy autorytet jest zwykłym mechanizmem ochronnym.
Kiedy jednak rozłożymy to nauczanie na czynniki pierwsze, okaże się, że jest ono
zakorzenione w stylu rządzenia typu „jeden nad drugim” i łańcuchu poleceń. W tego
typu stylu
przywódczym ci, którzy są na wyższej pozycji kościelnej w sposób nieustępliwy
trzymają tych pod
sobą. Dziwne, mówi się wierzącym, że to przez tego typu kontrolę „z góry na dół” są
oni
„chronieni” przed błędem.
Myślenie przebiega jakoś tak: każdy musi odpowiadać przed kimś, kto jest na wyż
szej
kościelnej pozycji. Wśród różnorodności powojennego kościoła oznacza to, że „laicy”
odpowiadają
przed pastorem. W zamian, pastor musi odpowiadać przed kimś o jeszcze większym
autorytecie
(władzy).
Zazwyczaj pastor odwołuje się do swojej odpowiedzialności przed centralą
denominacyjną,
innym kościołem (często zwanym „kościołem matką”) lub jakimś wpływowym pracownikiem
kościelnym.
(Taki pracownik jest uważany za wyższego rangą w kościelnej piramidzie.)
Zatem „laik” jest „chroniony” przez pastora. Pastor jest „ochraniany” przez
denominację,
kościół matkę lub chrześcijańskiego pracownika. Skoro każdy jest odpowiedzialny
wobec wyższego
kościelnego autorytetu, to wszyscy są pod ochroną tego autorytetu i takie jest
to myślenie.
Ten schemat „ochrony-odpowiedzialności” znajduje zastosowanie do wszystkich
duchowych
relacji w kościele a każda relacja jest sztucznie przycinana, tak aby pasowała do
tego szablonu.
Żadna relacja nie może pozostawać poza tym systemem – a w szczególności ta między
„laikatem” a
„liderami”.
------------------- koniec cytatu ------------------------
Pozdro
Więcej informacji o liście dyskusyjnej Wspolnota