[chrzescijanie] =?ISO-8859-2?Q?Re: Re: Judaizacja chrze=B6cija=F1stwa - B atyskaf?=

lzapart w poczta.onet.pl lzapart w poczta.onet.pl
Śro, 4 Paź 2006, 15:52:44 CEST

Witam,

Starałem sie przeanalizować wypowiedzi na temat przykazań i Soboty przed Synajem.
Poglądy tych, którzy uważają iż przykazania dane były tylko Żydom  można wypunktować następująco:
1.	Dziesięć przykazań dane zostało dopiero na Synaju i jedynie Żydom
2.	Przedmojżeszowi  patriarchowie (i lud Boży w całości) nie mieli pojęcia o dekalogu
3.	Pismo nie wspomina o przestrzeganiu Soboty w okresie miedzy stworzeniem a Górą Synaj.
4.	Pogan dekalog nie obowiązywał
Niewątpliwie nadanie dekalogu nastąpiło na Górze Synaj, ale czy te przykazania nie były znane i obowiązywały wcześniej? Otóż tak:
Kluczowymi tekstami od których chciałbym zacząć to:
,, grzechu się jednak nie poczytuje, gdy nie ma Prawa” Rzm.5:13b
,, gdzie bowiem nie ma zakonu, nie ma też przestępstwa” Rzm.4:15
,, grzech jest przestępstwem zakonu” 1Jn.3:4
,, Przecież nie poznałbym grzechu, gdyby nie zakon” Rzm.7:7

Z powyższych tekstów wynika iż aby można mówić o grzechu musi istnieć prawo, którego przekroczenie (złamanie) jest grzechem.
Czy przed Synajem istniał grzech? Oczywiście:

,,albowiem już przed zakonem grzech był na świecie” Rzm.5:13a

Czy przykazania z Tablic były znane?
Takim spektakularnym przykładem może być przykład Kaina. Ten wiedział że źle zrobił zabijając brata gdyż skłamał wobec Boga gdy pytany był o miejsce pobytu Abla. Bóg ukarał też Kaina, a przecież nie mógłby gdyby postępek Kaina nie był grzechem. Tak więc mamy tu do czynienia ze złamaniem 6 przykazania.
Następnym przykładem jest historia Józefa i żony Putyfara:
,, Jakże miałbym więc popełnić tak wielką niegodziwość i zgrzeszyć przeciwko Bogu?” Rdz.39:9b
Józef dobrze wiedział iż spanie z cudzą żoną to grzech przeciw Bogu. A wiemy że grzech to przestępstwo zakonu, więc znane było przykazanie ,,nie cudzołóż”
Jakub znał przykazanie o nie posiadaniu obcych bogów;
,, Wtedy rzekł Jakub do swej rodziny i do wszystkich, którzy z nim byli: Usuńcie obcych bogów spośród siebie, oczyśćcie się i zmieńcie szaty wasze!” Rdz.35:2
Co do Soboty to Bóg ją w raju pobłogosławił i uświęcił. Hebrajski czasownik tłumaczony jako ,,uświęcił,, to ,,Qodesz,,(lub qadasz) a ten oznacza; uświęcenie, oddzielenie do specjalnego celu, oddzielenie rzeczy świętej od pospolitej.
Mamy też świadectwo NT:
,, Dotego rzekł im: Sabat dla człowieka uczyniony, a nie człowiek dla sabatu.” Mk.2:27 (BG)
Oczywiście, zarówno człowiek jak i Sabat uczynieni byli w raju. Lud Boży uznaje za święte to co Bóg uznaje za święte, dlatego też patriarchowie przed Mojżeszem znali Sabat i uznawali go za święty.
Sam Mojżesz i lud izraelski znał przykazanie o Sobocie przed nadaniem dekalogu na Górze Synaj, a świadectwo tego jest zapisane w ks. Rodzaju 16.
,, Niektórzy z ludu wyszli siódmego dnia, aby zbierać, ale nic nie znaleźli. Wówczas Pan powiedział do Mojżesza: Jakże długo jeszcze będziecie się wzbraniali zachowywać moje nakazy i moje prawa?” Rdz.16:27n

Przykazanie o Sobocie znane było przed nadaniem dekalogu z czym mamy do czynienia w r. 20.
Przykazania te miały też obowiązywać pogan o czym świadczy historia Abrahama i

Także Abimelek- król Gerary- poganin znał to przykazanie przed którego złamaniem uchronił go sam Bóg:
,, Toteż Ja cię uchroniłem, abyś nie zgrzeszył przeciwko mnie, i nie dopuściłem, abyś jej dotknął.” Rdz.20:6b

Gwoździem do trumny niebiblijnych poglądów jest sam dekalog, a dokładniej przykazanie o Sobocie:
,,Dzień zaś siódmy jest szabatem ku czci Pana, Boga twego. Nie możesz przeto w dniu tym wykonywać żadnej pracy ani ty sam,……. ani cudzoziemiec, który mieszka pośród twych bram.” Rdz.20:10 (BT)

,,Potem rzekł Pan: Wielki rozlega się krzyk przeciwko Sodomie i Gomorze, że grzech ich jest bardzo ciężki.” Rdz.18:20

Od cudzoziemców sam Jahwe wymagał przestrzegania przykazań. Problemem pogan było to że tego nie robili i był to znak nieposłuszeństwa i buntu przeciw Bogu za co byli karani.

Maranatha

Soli Deo Gloria